Het is 11:01 wanneer mijn telefoon gaat terwijl ik nét op het punt sta drie klanten te verwelkomen op Zoom voor een hardnodige call om echt weer even bij te praten. We hebben moeite moeten doen om in alle hectiek die de lockdown en andere corona-maatregelen met zich meebrengt een geschikt moment te vinden. Er staan een paar belangrijke onderwerpen op de agenda. Daarnaast heb ik me erop verheugd om hen weer eens ‘live’ (door een scherm, dat wel) te spreken en te ontdekken hoe ik iets extra’s kan doen.

Aan het telefoonnummer zie ik dat het de opvang is. Dat betekent waarschijnlijk dat ik mijn kinderen weer moet gaan ophalen. Ze mogen sinds kort naar de noodopvang, waardoor ik met frisse moed en energie vanochtend aan het werk ben gegaan. Dat was van korte duur. Onze baby van 7 maanden is ‘uit haar doen’ en heeft lichte verhoging (nog geen koorts, maar sinds de Corona-beslisboom gelden er andere, strakkere richtlijnen), onze andere dochter hoest ‘meer dan incidenteel’. Dat betekent ophalen volgens de beslisboom.

Ik mag mijn call snel afmaken en de meisjes over 45 min. ophalen. Terwijl ik ophang realiseer ik me dat onze auto, die ik nodig heb omdat het flink regent, nog bij het station staat (10 min. loopafstand). Netto dus nog een klein half uurtje. Dat is net genoeg om het gesprek snel en effectief te sturen naar de antwoorden die ik zoek om voor hen aan de slag te kunnen. Dat verandert de aard en uitkomst van het gesprek compleet, maar het is niet anders. Ik besluit naar de auto te rennen, zodat ik iets langer de tijd heb voor het gesprek. Kan ik die activiteit ook weer afvinken. Sporten is nog zo’n ding dat er tegenwoordig vaak bij inschiet.

In korte tijd heb ik weer eens flink moeten schakelen. Met schakelen bedoel ik voortdurend bijstellen van verwachtingen, omgaan met teleurstellingen, ad rem beslissingen moeten nemen, belangen afwegen, omdenken, oplossingsgericht denken en handelen, relativeren, accepteren, loslaten, zelfbeheersing, begrip, respect en geduld tonen en actief hulp zoeken. En dat terwijl ik daar soms gewoon even geen zin of tijd voor wil maken. Voor mijn gevoel stel ik voortdurend anderen en mezelf teleur, merk dat ik dingen vergeet en het overzicht soms helemaal kwijt ben. Ik herpak mezelf, geniet van mijn kinderen en ga door met de dag.

“Om te kunnen schakelen heb je inzicht in je eigen houding, gedrag en gedachtenproces nodig. Terwijl je schakelt ben je in staat om met een afstand naar de situatie te kijken en bewust een (andere) keuze te maken. Dat kun je leren, oefenen en (verder) ontwikkelen.”

Even schakelen is oké, maar voor mijn gevoel is schakelen nu de nieuwe norm. Nog even volhouden en dan.. Ik ben er goed in omdat ik het heb geleerd en veel heb kunnen oefenen. Ik profiteer enorm van het feit dat het leven mij al vanaf jonge leeftijd vaak op de proef heeft gesteld met allerlei stevige uitdagingen en dat ik besloot van die uitdagingen te leren, sterker te worden. Deze crisis is niet mijn eerste crisis, dus ik weet dat dit weer voorbij gaat en dat ik er wijzer uitkom. ‘This too shall pass’ is een van mijn favoriete quotes die me helpt te relativeren. Ik heb zelfs een keer een 9 gekregen op het vak ‘communication skills’, omdat ik had aangetoond zo goed te kunnen schakelen. En ik herinner me de voorbeelden nog.

Ik koos ongeveer zeven jaar geleden bewust voor het ondernemerschap om mijn persoonlijke missie vorm te kunnen geven, namelijk: het bevorderen van regie eigen loopbaan. Leren schakelen beschouw ik als een van de vaardigheden die daar een belangrijk onderdeel van uitmaakt. Schakelen kun je namelijk leren en iedereen is ertoe in staat (met de juiste tools, oefening en begeleiding). Het is niet gemakkelijk en zeker niet onder de huidige omstandigheden waarin we leven. En het betekent niet dat wanneer je het kunt, je nooit meer een steek laat vallen. We zijn ook gewoon maar mensen met kwaliteiten én valkuilen.

Om te kunnen leren schakelen heb je tegenslagen en teleurstellingen nodig. Word je niet op de proef gesteld, is er geen noodzaak of trigger om te hoeven schakelen. Deze corona-pandemie is dus de kans bij uitstek om deze vaardigheid onder de knie te krijgen en er veel mee te oefenen. Als ouder, verzorger, coach, (studie)loopbaanbegeleider, docent, mentor of welke andere vorm dan ook waarin je leerlingen en studenten begeleidt in de huidige situatie, JIJ kunt hierin het verschil maken. Je bent hard nodig!

Niet om de oplossing te bieden of de pijn en het ongemak weg te nemen. Wel om te helpen de leerling / de student met afstand ‘beschouwend’ naar de situatie te kunnen laten kijken. Om ruimte te creëren voor reflectie, zelf vragen te laten formuleren en antwoorden te zoeken, een luisterend oor te bieden, om de voorbeelden te benoemen waar ze het al ontzettend goed doen, en om te leren ontdekken waar er nog steeds ruimte is voor plezier, groei, en ontwikkeling. De cirkel van invloed en betrokkenheid is bijvoorbeeld een handige oefening om daarvoor te gebruiken. Hierbij 5 tips om je alvast op weg te helpen.

5 tips om een ander te leren schakelen

  1. Neem de leerling / student serieus, oordeel niet en wuif ‘het probleem’ niet weg. Een vergelijking met hoeveel zwaarder een ander heeft of heeft gehad heeft geen zin en kan zelfs schadelijk zijn. Iedereen heeft het recht op zijn / haar eigen gevoel, om even flink te balen of in de weerstand te zitten. Prikkelen en provocatief coachen om zelf naar een oplossing toe te willen werken, om te ontdekken dat er ook in deze situatie weer licht en ruimte is te vinden.
  2. Stap niet in de valkuil van betuttelen. Daarmee druk je de ander in een slachtofferrol en ga je niet uit van kracht, maar zwakte en onmacht. Hoe schrijnend de situatie ook kan zijn, leer iemand juist waar hij / zij de moed, kracht en kwaliteiten kan ontdekken en activeren die zullen helpen de gewenste situatie te bewerkstelligen. Benoem voorbeelden waar hij / zij dit al heeft laten zien, laat hem / haar zelf nadenken over voorbeelden waaruit dit blijkt, moedig aan en geef complimenten voor inspanning.
  3. Toon empathie (volgende video laat het verschil heel duidelijk zien tussen empathie en sympathie) en luister met aandacht, belangstelling en nieuwsgierigheid: https://brenebrown.com/videos/rsa-short-empathy/
  4. Maak veel gebruik van visuele werkvormen tijdens (studie)loopbaanontwikkeling- en begeleiding of andere coaching momenten waarin je in contact staat met de leerling / student. Visueel communiceren werkt intuïtief, is verbindend, laagdrempelig en activeert automatisch de creatieve hersenhelft. Vooral handig wanneer iemands taalniveau uitdagingen biedt om zich goed te kunnen uitdrukken en te begrijpen wat de ander van hem / haar verlangt. Beeldend uitdrukken = universeel. Het helpt je ook om gemakkelijker op een andere manier naar iets te kijken. Dat alleen al werkt verhelderend en leidt direct tot meer overzicht, rust, ruimte, ideeën en energie.
  5. Laat de leerling / de student het tempo en mate van ontwikkeling bepalen. Gezonde ambitie en de lat hoog leggen zodat je daadwerkelijk wordt uitgedaagd is absoluut van belang. Wanneer je meer verwacht dan op dat moment haalbaar is, leidt dit juist tot meer teleurstelling of verlammend. Begin met kleine stapjes en bouw rustig op. Om bij de term schakelen te blijven. Probeer ernaartoe te werken dat iemand straks letterlijk van de eerste, naar de tweede, naar de derde, naar de vierde, naar de vijfde, naar de zesde versnelling kan schakelen en vervolgens ook weer terug. En dat in combinatie met remmen, gas geven en het gebruiken van de koppeling. Net als bij auto rijden.

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me ook dat we als ouder, verzorger, coach, (studie)loopbaanbegeleider, docent, mentor, etc. zelf ook worstelen, nu meer dan ooit. Het zoeken naar de juiste balans, energie, verhouding tussen online en offline, werk en privé, individueel belang vs. collectief belang. Mijn professionele missie is om je daar zo goed mogelijk bij te helpen, zodat ook jij en juist nu regie eigen loopbaan kunt blijven bevorderen bij jouw leerlingen en studenten. Doe het samen, zoek en accepteer hulp, en investeer ook in je eigen groei, – en ontwikkeling (betaald of onbetaald, de mogelijkheden zijn talloos).

Een aantal dingen waarmee ik je concreet kan helpen om je onmiddellijk in jouw professionele rol (en als mens) weer meer plezier, energie en effectiviteit te laten ervaren zijn als volgt:

  1. Word gratis lid van de besloten online LOB-community die ik 1 november 2020 ben gestart (inmiddels al ruim 300 actieve en betrokken leden): https://www.facebook.com/groups/regieeigenloopbaan specifiek voor bevlogen docenten en andere onderwijsprofessionals die meer regie eigen loopbaan willen bereiken bij hun leerlingen en studenten als ultiem effect van LOB. Zodra je lid bent word je vanaf dat moment 24/7 voorzien van tips, tricks, support en inspiratie. Wij delen daar ook veel gratis materialen, wisselen ‘good practices’ uit en organiseren regelmatig gratis live inspiratiesessies, workshops en cursussen, die je helpen het beste uit jezelf en jouw leerlingen / studenten te halen.
  2. Begin 2021 hebben wij bijvoorbeeld de 5-daagse minicursus Futureproof Online LOB t.w.v. €97,- cadeau gedaan aan alle leden van de Facebook-community mét dagelijkse live sessies en een LOB-plan op maat als bonus. Deze cursus is nu als e-learning beschikbaar via onze Online ImpactYou Academy. Wanneer je lid wordt van onze facebook community kun je alle live sessies en extra berichtgeving rondom de cursus nog terugzien. Deze cursus biedt je naast training ook een ruim assortiment aan praktische werkvormen, tools en opdrachten om direct met jouw klas mee aan de slag te gaan én een raamwerk voor jouw (online) LOB-aanpak op maat! Natuurlijk ook na de lockdown en tijdens fysieke lessen te gebruiken.
  3. Wil je eerst even kennismaken met mij en Rachel Sierksma, die deze cursus voor je hebben ontwikkeld en de inhoud die met een 8.4 gemiddeld beoordeeld is? Heb je vragen? Meld je dan aan voor de masterclass donderdag 4 februari a.s. van 16:00-17:00. Je kunt je aanmelden voor deze masterclass via de online LOB community of door een mail te sturen naar info@impactyou.nl (mensen zonder Facebook). Je ontvangt de gegevens waarmee je kunt deelnemen dan als reactie op jouw mail.
  4. Maak vanaf 1 maart 2021 tot aan de zomer samen met jouw klas gratis gebruik van onze complete LOB-methode, ExpeditieMe, met alles erop en eraan! Inclusief gratis licenties voor digitaal portfolio, hardcopy boek voor jou én je leerlingen / studenten en nog veel meer interessante extra’s. Klik hier voor verdere informatie en alle voorwaarden. Let op! Je kunt je uiterlijk tot maandag 8 februari 2021 aanmelden en er zijn beperkt plaatsen beschikbaar.

Dezelfde dag nog schoot mijn zwager te hulp, zodat ik later in de middag toch nog even kon werken. Hij bakte pannenkoeken voor het hele gezin en we sloten relaxt af met een Disney-film op onze zelfgemaakt ‘love seat’, waar we met zijn allen even bij elkaar kunnen kruipen. Het zijn dit soort kleine geluksmomenten die licht bieden en de situatie in een ander perspectief plaatsen. Ik leer daarin overigens een hoop van mijn eigen kinderen. Het ene moment lijkt hun wereld te vergaan (soms zonder dat ik helemaal begrijp wat de aanleiding daartoe is, haha) en een minuut later knipperen ze met hun ogen en stralen ze weer.

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Of ben je nieuwsgierig geworden wat we nog meer voor je kunnen betekenen? Stel ze gerust via info@impactyou.nl

 

 

 

 

Kirsten Mauer is Directeur & Loopbaanspecialist bij ImpactYou en de drijvende kracht achter onze missie: iedere leerling en student regisseur eigen loopbaan. Wil je meer weten over Kirsten? Klik hier voor haar volledige profiel op onze site of zoek haar eens op via LinkedIn Daarnaast is Kirsten te boeken als spreker via het platform Womenonstage.nl