Na een intensieve introductieweek, zit ook de eerste lesweek er weer op. Wat een hoop nieuwe gezichten, leuke jongens en paar meisjes en wat een hoop nieuwe vakken hebben we er weer bij. 

Hoewel ik hoopte niet meer over Corona te spreken, moet ik wel. Want al die nieuwe indrukken die gaan natuurlijk ook weer gepaard met 20 à 25 nieuwe en bekende gezichten die ineens weer in een klaslokaal zitten in plaats van op teams. Waar ik ze kon vragen hun microfoon te muten als ik uitleg gaf, moet ik nu toch een paar keer gek kijken naar studenten voor ze doorhebben dat ik even kort iets wil vertellen. Namen oefenen hoort er weer bij, dus ook dat gaat vaak gepaard met iets drukkere oefeningen en doordat onze opleidingen nog steeds groeien zijn de klassen ook vaak groter en vinden lessen plaats in open lesruimtes. Al met al een aantal zeer goede redenen om overprikkeld de school te verlaten aan het einde van de werkdag. 

Reguleren lukt me nog niet zo goed (tips zijn welkom), omdat ik er, net als elk jaar, ook dit jaar toch een missie van maak om zo snel mogelijk iedereen te leren kennen. Dat gaat me ook dit jaar weer aardig af, want wat is het leuk om vreemde feitjes aan de studenten en hun namen te koppelen. Dit jaar mogen ze elkaars namen in Google intypen en zelf onderzoeken wat ze kunnen vinden over een klasgenoot. Niet de meest snelle oefening, maar wel een opdracht die past bij de ICT’ers (en ik kom eens wat meer te weten dan: mijn hobby’s zijn gamen en chillen met vrienden). 

Namen leren is voor mij het allerbelangrijkst aan het eerste contact. Je bouwt toch eerder een band op als je iemand gewoon kunt aanspreken bij zijn/haar naam dan dat je elke keer weer in het leerlingvolgsysteem het smoelenboek moet raadplegen. Het kost wel veel lestijd, dat moet je eraan willen en kunnen besteden. 

Mijn tip voor het begin van een schooljaar is toch echt wel om die tijd te nemen. Op den duur biedt het jou als docent zoveel meer rust en structuur en de student voelt zich veel sneller gezien en gehoord dan wanneer je de tijd niet neemt. Eventueel kun je het smoelenboek -ik neem daarmee stiekem aan dat elke school die wel kent- afdrukken en als flash cards gebruiken of gewoon oefenen vanuit het leerlingvolgsysteem, maar zorg dat je de student leert kennen bij naam en persoonlijkheid. 

Voor wat betreft namen, ik ben ook op zoek naar een leuke jongensnaam voor onze zoon die in december geboren wordt. Dus als je de namen van jouw leerlingen kent en je vindt er een echt heel leuk, deel die gerust. De inspiratie wordt gewaardeerd.

 

Blog Eva Wagemans

 

 

 

 

 

 

Eva Wagemans is docente aan het VISTA college in Heerlen. Het zuiden van Nederland staat niet alleen garant voor beter weer (haha), maar ook voor leuke studenten. Als docent Engels, Nederlands en burgerschap probeert ze de studenten van de ICT-afdeling communicatiever en wereldwijzer te maken. Mocht dat niet lukken, dan hebben ze tenminste een uur gelachen (al kan ze ook wel streng zijn).