Ook ik schrijf een stukje over de situatie waar we nu in zitten: de corona crisis.  Enkele weken geleden deed ik er nog lacherig over, ik was immers nog op weekendje weg geweest. Maar toen alles dicht ging (horeca, musea, de school, winkels en vluchten werden gecanceld) kwam de realiteit binnen.

Op tv werd gezegd zoveel mogelijk binnen te blijven. Je mag wel met je gezin naar buiten. Ben je alleenstaand, dan vorm je je eigen gezin. Leuk dacht ik minister, ik mag dan niet doodgaan aan corona, dan wel aan de eenzaamheid. Maar na de eerste verwerking van emoties zoals angst en paniek, merkte ik ook dat deze situatie voordelen heeft. Misschien was het tijd mijn grootste angst (eenzaamheid) eens in de ogen te kijken. Een goede tijd voor zelfreflectie. Tijd doorbrengen met mijzelf.

Na de eerste week merkte ik dat ik minder gestrest was. Meer tijd in de ochtend om rustig te ontbijten en mij klaar te maken voor de dag. Minder prikkels. Dat mensen 1,5 meter van mij vandaan blijven is best lekker als hooggevoelig persoon (nobody in my aura field). Ik hoef me niet meer te haasten of duizend dingen tegelijk te doen. Eigenlijk alleen maar één focus: lesgeven via de computer die ik voor me heb staan.

En ik werd gelukkiger. De zon scheen door het raam op mijn bureau. De kat spinde naast mij op de stoel. En ik kwam weer meer in mijn kracht. Wat is dat dan, zul je denken? Een aantal jaar geleden heb ik de StrenghtsFinder 2.0 gedaan van onderzoeksbureau Gallup. Je krijgt een rapport waarin je vijf beste talenten worden toegelicht, deze vormen jouw talent DNA. Hierdoor leer je waar jij het meeste energie van krijgt!

De mijne zijn bijvoorbeeld:

• ideeën: ik vind het super leuk om oplossingen te vinden voor problemen, nieuwe dingen te creëren, nu we binnen 1 week moesten schakelen naar online onderwijs, had ik lol in het maken van digitale toetsen, online lesmateriaal en bedenken: hoe hou ik mijn studenten geëngageerd?

• Empathie: ik kan me goed inleven in anderen en hen helpen hun gevoel en behoefte te formuleren. Via teams chat heb ik nu meer persoonlijk contact dan toen ik lesgaf. Even videobellen met studenten en ze verder helpen, geeft ongelofelijk veel voldoening.

• Maximaliseren: kracht en talent zien in de ander. Op zoek gaan naar parels in mensen, deze parels oppoetsen en laten shinen. Ik ben zwaar onder de indruk wat studenten nu doen. Ik gaf ze een opdracht voor 5 weken en enkele hadden deze binnen 1 week af. Ze gaan als een speer te werk. Bij de online lessen is bijna iedereen aanwezig. En dat vind ik echt heel tof om te zien! Een compliment voor onze opleiding zou ik zeggen.

• Leren: ik hou van het proces van groei, informatie verzamelen, kennis opdoen, en nu heb ik daar tijd voor. Om te mijmeren, te schrijven, te lezen, documentaires te kijken en met vrienden te bellen.

Nog steeds heb ik mijn momenten dat ik een knuffel mis. Deze is niet digitaal vervangbaar. Soms beangstigd het me hoe lang deze situatie nog gaat duren. Maar ik heb besloten er maar het beste van te maken. Online tips zoals, houd de structuur erin, zorg dat je beweging krijgt, daglicht krijgt, minimaal een vriend per dag spreekt. De kleine dingen vieren waar je dankbaar voor bent en schoonheid creëren waar je kunt. Wat dat betreft ben ik ook trots op Nederland, hoe we allemaal in deze situatie er het beste van proberen te maken. Dat is wat een crisis doet: het haalt de kracht in ons naar boven. In ons als mens en als maatschappij!

Ben je benieuwd waar jouw kracht ligt? Het boek van Tom Rath geeft je een unieke toegangscode tot de test. Daarna volgt jouw persoonlijke rapport.

Naomi de Lange is gastblogger bij impactyou.nl en docent/coach bij het Friesland College.
Ze ’empowert’ jongvolwassenen en stimuleert hen meer uit zichzelf, de opleiding en het leven te halen.