Ik ben met mijn studenten op excursie naar Villa de Buitenkans, een kinderopvang die werkt volgens de Reggio Emilia visie. Deze gaat uit van het onderzoekend vermogen van het kind. Op de muur is een foto rapportage te zien. Een van de kinderen had tijdens het buitenspelen eitjes gevonden aan de onderkant van een blad. Wat zouden deze eitjes zijn? Ze besloten het samen onder de microscoop te leggen. Ter plekke kwam er een klein rupsje uit gekropen! Het hele team was geïntrigeerd. Ze besloten de rupsjes in huis te houden in een glazen bak. Wat zouden ze eten? De kinderen gingen op onderzoek uit en zagen hoe het rupsje tot cocon werd en hoe hieruit weer een vlinder kwam. Het hele project duurde zeven maanden en kinderen leerden gedurende deze periode van alles over dit natuurlijke proces.

Door de ogen van een kind wordt alles ineens weer een mogelijkheid tot leren. Een mogelijkheid om iets magisch te ervaren. “Zonder doelen zijn er geen verwachtingen, slechts verwondering.” – staat er op de muur. De ruimtes zijn inspirerend ingericht. Kinderen komen in aanraking met verschillende materialen, kleuren, licht effecten en ze mogen van alles uitproberen. Hoe kan ik deze verwondering ook weer wat meenemen in mijn lessen, vraag ik me af. Ik bedenk me dat het goed is om af en toe buiten de lokalen te gaan, en ook in het lokaal ruimte te geven om te proeven, ervaren en te ontdekken

Dit onderzoekende leren wordt ook onderstreept in een recent artikel van Trouw die zegt: “Kinderen leren veel beter door te zien, te horen én te ervaren/voelen/bewegen dan door alleen te zien en horen vanaf een plat scherm.” Ik mag dit zelf ervaren als ik een les geef met mijn collega Albert. In zijn vrije tijd doet hij aan vechtsport en stil zitten past niet bij hem, daarom zet hij de student ook in beweging. We hebben het deze les over emoties. Waar ik een mooie powerpoint over de les heb gemaakt en de theorie ontzettend goed kan vertellen, vind ik het prachtig om te zien hoe Albert de studenten naar voren haalt en ze de emoties laat uitbeelden. Ik zie twinkelende oogjes bij de studenten.

“Verleid de student steeds tot nieuwe ervaringen” wordt er gezegd op de nieuwjaarsbijeenkomst van het Friesland College. Of zoals mijn collega Albert zegt: “Een les moet bestaan uit een praatje, plaatje én daadje!”

Naomi de Lange is gastblogger bij impactyou.nl en docent/coach bij het Friesland College.
Ze ’empowert’ jongvolwassenen en stimuleert hen meer uit zichzelf, de opleiding en het leven te halen.