Als twaalfjarig meisje kon ik altijd enorm uitkijken naar de laatste schoolweken van het jaar. Het gesnipperde einde, zo noemde ik dit. Meer vrij dan school, mijn gedachte hierbij.
Toen ik 17 was en mijn mbo-studie was begonnen, vond ik deze periode rommelig. Wanneer heb ik nu school? Wanneer is de deadline nu ook alweer? Jeetje, ik heb dan iets afgesproken met de docent, maar dat is de dag na Hemelvaart. Een rommeltje, helemaal niet duidelijk. Dat was mijn gedachte toen.

Het schooljaar bij VISTA college is opgedeeld in 4 periodes van 9 of 10 weken. De laatste periode is periode 4 en dus “het gesnipperde einde” of “het rommeltje”, de tijd waarin studenten ook het overzicht enorm kwijtraken. Studenten willen de eindspurt inzetten, nog even snel een aantal toetsen of opdrachten inhalen, maar hebben niet echt duidelijk in beeld hoe dit er nu aan toe gaat. En eerlijk is eerlijk, het overzicht is voor mij ook niet altijd helemaal helder.
Vandaag neem ik jullie mee in hoe ik deze uitdaging dit jaar heb aangepakt en hoe ik dit de volgende jaren nog wil gaan uitbreiden (want al doende leert men).

Allereerst heb ik voor mezelf een duidelijk overzicht gemaakt met mijn lesrooster en alle vrije dagen. Studenten die namelijk les krijgen op maandag zijn deze periode gezegend, want er vielen maar liefst vier maandagen uit. Dit betekent echter wel dat er van de inhoud van mijn lessen weinig kan overblijven of de studenten enorm veel huiswerk moeten maken. Het overzicht zorgde ervoor dat ik dit duidelijk in beeld had en een aantal extra momenten heb kunnen inplannen om lessen in te halen op andere dagen.

Daarna heb ik dus lessen verplaatst of geruild om de studenten minder huiswerk te hoeven geven. Dit zorgt ervoor dat studenten merken dat je ze al een beetje tegenmoet komt en meer rust hebben als ze geen school hebben. Voor mezelf als docent zorgt het ervoor dat ik minder haastige lessen heb. Er is meer tijd over om even ergens over te praten.

Ik behoud ook een duidelijke communicatie met de studenten door ze al te vertellen wanneer de volgende les weer is en wat we dan gaan doen. Hierdoor zijn er minder verrassingen voor als ze ergens niet meer aan gedacht hebben. Daarnaast heb ik, sinds het thuiswerken, ook veel contact met de individuele student via de Teams chat. Hier spreken studenten mij vaak aan, maar andersom gebeurt ook geregeld.

Het einde van het jaar bij onze opleiding vaak een belangrijke eye-opener voor studenten. Ze willen toch graag over naar het volgende schooljaar en zetten de eindspurt in. Dit jaar ben ik die eindspurt gaan coördineren – voor mijn lessen – vanaf het einde van periode 3. Hierdoor zit de druk bij de studenten en bij mij niet in de allerlaatste schoolweken, maar kan ik deze verspreiden over tien schoolweken. Dit zorgt bij mezelf ook echt wel voor een extra stuk rust. Wat ik wel voor volgend jaar wil doen is alternatieve opdrachten en toetsen al klaar hebben staan, want deze dienden toch nog gemaakt te worden in de avonden, weekenden en de meivakantie. Vooruitdenken is hierin een sterk leerpunt voor mij.

Wat ik mee wil geven in deze blog is dat deze laatste weken voor studenten, leerlingen en leerkrachten toch wel voor veel onrust kunnen zorgen. Niet alleen de lessen, maar ook de voorbereiding voor volgend schooljaar en het afsluiten van de eindexamenklassen komen bij elkaar. Maak het voor jezelf dan makkelijk door een duidelijk overzicht te genereren voor jezelf en voor elkaar.

Voor nu, de donderdag voor Pinksteren, de lessen van aanstaande maandag gaan niet door, dus bij dezen een herinnering voor de klassen A.I.142 en A.I.341 😉

 

 

 

 

 

 

Eva Wagemans is docente aan het VISTA college in Heerlen. Het zuiden van Nederland staat niet alleen garant voor beter weer (haha), maar ook voor leuke studenten. Als docent Engels, Nederlands en burgerschap probeert ze de studenten van de ICT-afdeling communicatiever en wereldwijzer te maken. Mocht dat niet lukken, dan hebben ze tenminste een uur gelachen (al kan ze ook wel streng zijn).