Soms is een studie-time out voor jou, Mbo’er, een goede optie. Bijvoorbeeld als je echt niet weet wat je wil, maar wél weet dat je je studiekosten niet wil laten oplopen. In het MBO College Zuidoost gaan we zorgvuldig om met studieadvies. We proberen door gesprekken met de student en zo nodig met vertrouwelingen erachter te komen wat past. Die gesprekken ondersteunen we indien nodig met testen. Het komt nogal eens voor dat een richting niet helder wordt. Wat dan? Dan kan je iets proberen. Een opleiding die het dichts bij de uitkomsten van de gesprekken en de testen liggen.

Maar wat als dat niet goed voelt? En wat als je er al een studiejaar op hebt zitten? Moet er dan gekozen worden? Omdat twijfelen niet chique is? Vreemd, want de studenten die het betreft zijn adolescenten en daar weten we van dat het maken van heldere keuzes nog in ontwikkeling is. Adolescenten die vanuit de middelbare school doorstromen naar het HBO of de universiteit nemen weleens een tussenjaar. Een jaar om te onderzoeken wie je bent, wat je wil en wat je kan. Veelal ook een jaar om te genieten zonder schoolzorgen. Bij doorstromers naar het MBO zien we dat minder.

Ik ben voor het organiseren van een tussenjaar in het MBO. Voor jongeren voor wie dat past. Een tussenjaar met inhoud en begeleiding en zonder studiefinanciering. Het jaar mag ook een halfjaar zijn en het moet een positief, empowerend aura hebben. Er zijn op dit moment al enige mogelijkheden. In onze school in Amsterdam Zuidoost hebben we de Izone. De Izone is een traject waarin de adolescent/student zich persoonlijk gaat ontwikkelen en zich gaat voorbereiden op de volgende stap in de studie en loopbaan. De collega’s van ROC TOP hebben het M-jaar met dezelfde doelstelling. In beide gevallen is het onderwijs op school met snuffelstages en ook met studiefinanciering.

Volgens mij kan het rijker met nog een optie erbij. Een echte time-out met begeleiding waarbij ik graag verbinding maak met echt werk en de jobcoaches van de gemeente. Dan wordt niet de school de plek van oriënteren en schakelen, maar de wereld buiten. Een periode waarin er niet voor een opleiding gekozen hoeft te worden en er dus ook niets kan worden verprutst. Wel een periode waarin professionals van de gemeente én de school betrokken blijven. Dat ze samen met de oud- of aspirant student tijdens de time-out gesprekken hebben over wat een zinvolle, fijne toekomst is. Dus ook een terugkeer naar school. Voor de kerstvakantie heb ik met collega’s van de gemeente Amsterdam deze optie tegen het licht gehouden en inmiddels weet ik ook van de zorgcoördinatoren welke studenten mogelijk in aanmerking zouden kunnen komen. Wat interessant!

 

 

 

 

 

Jac. de Wit is docent Omgangskunde en Leerwerkcoach voor het ROC van Amsterdam. Vanuit die laatste rol begeleidt hij jongeren naar een passende opleiding òf passend werk. Hij is vader van twee tieners en ondergedompeld in de wereld van de adolescent. Ondertussen is hij gestart met de Master Pedagogiek en is sinds twee jaar als onderzoeker aangesloten bij de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam. Zie: https://woa-vo-mbo.kohnstamminstituut.nl/ Thuis en op school maakt hij leuke, leerzame dingen mee die gaan over motivatie, adolescentie en loopbaanontwikkeling. Hij vindt het fijn om daarover te schrijven, omdat het soms indruk maakt, soms om te lachen is en ook… omdat hij over die thema’s een mening heeft.