Afgelopen woensdagavond zat ik om vijf voor acht klaar om mijn allereerste webinar te volgen. Elin net naar bed en zelf al even gedoucht en in een zeer grote (maar o zo fijne) trui met een kop koffie in mijn hand en een pak koekjes naast me klaar voor deze “eerste keer”. Rachel (wat je trouwens niet uitspreekt als Raggel uit maar als Raachel) verwelkomde ons enthousiast en vroeg of we allemaal onze webcam aan konden zetten *slik*, want dat is een eerste voorwaarde voor goed contact. Achteraf weet ik dat niemand zal hebben gekeken hoe ik erbij zat, maar ik heb me toch snel even een beetje gefatsoeneerd en de koekjes moesten een uurtje wachten.

Goed contact maken met de online leerlingen, ja dat is nog wel een dingetje. Het vergt veel aandacht nu we hebben gekozen voor de hybride variant van lesgeven en het soms toch een beetje door elkaar loopt. Voor het eerst sinds mijn carrière in het onderwijs, duurde het langer dan drie weken voor ik alle namen kende en deze week kwam ik erachter dat ik drie eerstejaars studenten nog NOOIT heb gezien, in het echt dan. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik ook nog niet heb voldaan aan die eerste voorwaarde: eisen dat de webcam aangaat.

Voor ik verder ga wil ik alvast vertellen dat ik niet letterlijk ga herhalen wat Rachel ons allemaal heeft verteld in een uur tijd. Het is 1) teveel (ik heb 6 pagina’s met aantekeningen) en 2) zij kan het veel beter uitleggen. Stiekem wil ik jullie dan ook verwijzen naar de website van ImpactYou-Academy, zodat je je kunt inschrijven voor de gratis webinar op 1 december.

Ik ga twee punten even uitlichten en daar meer over vertellen. Niet alleen wat Rachel vertelde, maar ook welke ideeën ik hierover heb en wat ik al heb uitgeprobeerd of nog ga uitproberen.

Het eerste is de variatie in werkvormen. Je les pakken zoals je die vorig jaar nog gaf en deze gewoon behouden voor de online les, zal niet voldoende zijn om je leerlingen/studenten te prikkelen. Ik merk het zelf ook. Opdrachten die het enorm goed deden in de klassikale sfeer, werken totaal niet online. Het is een zoektocht naar andere werkvormen, online tools kunnen daaraan bijdragen. Het leukste voorbeeld dat gegeven werd tijdens de sessie was een stellingenopdracht doen en dit kan natuurlijk met alleen de online groep of als je, zoals ik, werkt met hybride groepen dan kan dit ook goed.

Het idee: je laat de leerlingen in 2 minuten tijd in hun huis een groen en een rood voorwerp zoeken. Dit zorgt natuurlijk voor hilariteit, maar ook als een energizer om te prikkelen en leerlingen te activeren. Vervolgens bespreek je met een aantal leerlingen wat ze hebben gevonden. Totaal niet relevant, maar wel leuk en je maakt écht contact: het onderwerp van deze webinar. De online tool die ik graag gebruik is Padlet. Stillewanddiscussies laten onze studenten af en toe voor zichzelf denken en motiveert zelfs de meeste stille student om van zich te laten horen. Padlet draagt hier uitstekend aan bij. Je kunt namelijk een stillewand-discussie doen met iedereen samen, zowel de online als de offline groep.

Het tweede is het samenwerken tussen de online en offline groepen. Een hele mooie, maar ook een moeilijke, vind ik.

Rachel vertelde ons dat we ons moeten realiseren dat er leerlingen zijn die zich wellicht geïsoleerd voelen nu ze alleen maar lessen vanuit thuis krijgen. Bij ons op school hoeft dat niet (onze klassen zijn in tweeën gesplitst en studenten komen dus om de dag), maar we hebben wel een aantal studenten in de risicogroep die altijd thuis blijven. Zij raadde ons dan ook aan om de studenten geregeld samen te laten werken. Dit kan door middel van breakoutrooms, maar ook door de studenten op een groot bord te laten zien en ze zo met elkaar te laten communiceren.

Mijn studenten hebben de afgelopen weken ook vaak online-offline moeten werken. Het is immers een prachtige manier om nieuwe mensen te leren kennen. Zo heb ik een klas in groepen verdeeld en elke groep gevraagd een brief te schrijven naar de onderwijsmanager met goede en minder goede kanten van de lessen in deze tijd. Het moeilijke was dat de ene helft thuis zit en de andere helft op school. Elke groep heeft de brief op een andere manier gemaakt. De ene groep is gaan typen in een online document, de andere groep is gaan bellen met elkaar en heeft de brief zo gemaakt en weer een andere groep heeft alle gedeeltes van de brief opgesplitst en iedereen moest een gedeelte maken. Allemaal manieren om tot het eindresultaat te komen en het contact onderling is bevorderd.

De huidige omstandigheden vragen wellicht veel van ons als docenten en ook van de studenten wordt veel gevraagd, maar ik merk dat dit soort sessies mij enorm motiveren en inspireren. Zo blijf ik leren en mezelf uitdagen om de online lessen steeds beter te doen. Hopelijk ervaren jullie dit ook zo en om die reden wil ik jullie nogmaals verwijzen naar de GRATIS webinar van ImpactYou #NoAd 😉

Oh en Rachel, ik ga me inschrijven voor de training activerende online lessen. Hopelijk weet je me zo nóg meer te inspireren!

 

 

 

 

 

 

 

Eva Wagemans is docente aan het VISTA college in Heerlen. Het zuiden van Nederland staat niet alleen garant voor beter weer (haha), maar ook voor leuke studenten. Als docent Engels, Nederlands en burgerschap probeert ze de studenten van de ICT-afdeling communicatiever en wereldwijzer te maken. Mocht dat niet lukken, dan hebben ze tenminste een uur gelachen (al kan ze ook wel streng zijn).