Bijna meivakantie, tijd om terug te blikken op mijn eerste twee maanden op het Grescollege. In mijn vorige blog vertelde ik over de overstap naar een nieuwe baan. In dit blog deel ik de ervaringen die ik heb opgedaan en geef ik tips aan docenten die midden in een schooljaar op een nieuwe school starten met lesgeven.

Starten met werken op een nieuwe school zorgt er altijd voor dat je moet wennen, het meer energie kost en je veel nieuwe informatie ontvangt. Maar midden in het schooljaar starten maakt het extra intens. Het voelt als instappen op een trein die al in volle vaart onderweg is. De leerlingen kennen elkaar, collega’s kennen elkaar, klassen hebben zich gevormd en jij stroomt in met een achterstand. Althans, dat zijn mijn ervaringen. Als je midden in het schooljaar start op een nieuwe school betekent dit dat je de lessen over hebt genomen van iemand anders en dat de leerlingen dus ook al gewend zijn aan een bepaalde manier van lesgeven. Aan jou de schone taak om de leerlingen te laten zien dat jij van meerwaarde voor ze kan zijn. Niet gemakkelijk!

In de eerste lessen die je geeft start je al met een één nul achterstand. Je kent de namen van de leerlingen niet en bent niet volledig op de hoogte van alle afspraken die er op school gelden. Tegen dit probleem ben ik ook aangelopen. Leerlingen aanspreken is lastig als je ze niet bij naam kunt noemen. En wat doe je met leerlingen die zich niet houden aan afspraken? De eerste tip, zorg dat je van te voren goed op de hoogte bent van de afspraken die gelden op je school. Wat wordt er van jou als docent verwacht? En wat mag jij van je leerlingen verwachten? Als je voorbereiding goed is, kun je de één nul achterstand snel omzetten in een gelijkspel.

Voor de leerlingen is het van belang dat ze zo snel mogelijk door krijgen wat ze van jou als docent mogen verwachten. Ben duidelijk, schep verwachtingen en neem de tijd om kennis te maken met je klassen. Voor mij geldt dat een aantal klassen die ik les geef dit schooljaar al twee economiedocenten vóór mij hebben gehad. De leerlingen uit deze klassen zijn dus al aan het een en ander gewend. Ik heb daarom in mijn eerste lessen veel aandacht besteed aan mijn verwachtingen richting de leerlingen. Maar ik heb ze ook duidelijk verteld wat ze van mij mogen verwachten.

Om je klassen snel en goed te leren kennen is het belangrijk dat de leerlingen in de gaten hebben dat je ze ‘ziet’. Namen van je leerlingen kennen is dus cruciaal. Om deze snel te leren heb ik gebruik gemaakt van een handige tool. Deze is ook terug te vinden in mijn downloadcenter. Door deze tool in te zetten leer je snel de namen van je leerlingen kennen. Ook zorgt de tool ervoor dat je er achter komt hoe de leerlingen je lessen ervaren en geven de leerlingen door middel van de tool meer informatie over zichzelf. Zichtbaar zijn voor je leerlingen is dus belangrijk. Dit kun je ook doen door stil te staan bij de vijf rollen van de docent. En dan expliciet de rol van gastheer/gastvrouw. Zorg dat je bij binnenkomst bij de deur staat. Heet alle leerlingen welkom en spreek ze allemaal kort aan. Geef ze een compliment, spreek je waardering uit, geef ze een tip of een kleine opdracht.

In de afgelopen weken heb ik ervaren dat de tips die hiervoor worden benoemd mij hebben geholpen. Door het inzetten van deze tips merk ik dat de klassen mij als docent waarderen en mijn manier van werken kunnen volgen. Maar ook na twee maanden werken op een nieuwe school merk ik dat ik nog niet helemaal mijn plek heb gevonden. Er zijn nog steeds klassen waarmee ik ‘struggels’ ervaar. Maar goed, mag ik dit verwachten? Een grote valkuil van mij is dat ik alles goed wil doen. Ik ben een perfectionist. Maar toch heb ik door deze overstap ook één belangrijk ding geleerd: geef jezelf de tijd! Meer dan je best kun je niet doen. Deze les zou ik iedere docent die start op een nieuwe school willen meegeven: geef jezelf de tijd. Zoals ik al eerder schreef, er komt zoveel op je af. Je kunt niet alles in één keer voor de volle honderd procent goed doen. Dit heeft tijd nodig.

 

Sjoerd Bongaerts is gastblogger en onderwijsadviseur bij impactyou.nl en Docent economie bij het Grescollege. Daarnaast is hij eigenaar van Young Talent Coach; www.youngtalentcoach.com. Hij helpt jongeren de beste te worden in het maken van belangrijke loopbaankeuzes door hun talent te prikkelen.