Het is november, het kriebelt al een tijdje, ik voel dat ik niet meer helemaal op mijn plek zit. Ik voel dat het tijd wordt voor een nieuwe uitdaging. Plots komt er een vacature voorbij: gezocht economiedocent op het Grescollege. Ik twijfel niet en besluit te solliciteren. Wat heb ik immers te verliezen? Ik ben nog niet aangewezen als de geschikte kandidaat, dus de baan afwijzen kan ik altijd nog doen. Enkele dagen na het sollicitatiegesprek wordt ik gebeld, ik mag beginnen, wauw ik heb een nieuwe baan?! Ik heb besloten er een weekend over na te denken. Veel twijfel was er eigenlijk niet, ik was toe aan iets nieuws, een nieuwe uitdaging. Toch kan mijn karakter het niet helemaal goed verdragen: geef ik op wat ik nu heb? Een vaste contact, leuke collega’s, leuke leerlingen, etc. Toch besluit ik de uitdaging aan te gaan. Ook nu denk ik weer, wat heb ik te verliezen!
Inmiddels zijn we drie maanden verder en ben ik begonnen aan de nieuwe uitdaging. Ik heb het Blariacumcollege achter me gelaten en ben gestart op het Grescollege. Een nieuwe omgeving, een nieuw soort onderwijs kortom een nieuwe uitdaging!
Op het Grescollege wordt er gewerkt via het Jenaplan principe. Daarnaast wordt de omgeving en de samenleving actief betrokken bij de school. De school is een ontmoetingsplek voor jong en oud. Zo is er bijvoorbeeld een restaurant in de school dat open is voor publiek en zijn er andere bedrijven die een eigen werkplek hebben binnen de school. Het omgevingsleren wordt hier dus veelal toegepast. Daarnaast wordt er gewerkt met paviljoens. Open ruimtes waar leerlingen werken aan projecten. Rondom deze paviljoens zijn er instructielokalen gevestigd waar de leerlingen instructie kunnen krijgen. Kortom een hele nieuwe omgeving met een andere type onderwijs. Maar juist dit is wat mij trekt! In mijn ideaalbeeld over de invulling van het onderwijs wil ik de omgeving bij de school betrekken. Leerlingen laten leren door te ervaren, ervaren in de praktijk. Ik kijk er naar uit om contacten te leggen met de omgeving en te kijken welke samenwerkingsprojecten we kunnen opzetten.
Voor mezelf heb ik besloten dat ik dit schooljaar rustig wil afmaken. Dit betekent dat ik dit schooljaar alleen les geef. Ik ben geen coach en decaan meer. Nu ik inmiddels een kleine maand werkzaam ben op het Grescollege ben ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt! Ik had nooit gedacht dat er zoveel op me zou afkomen. Dit is voor mij de tweede baan als docent. Mijn laatste stageplek op het Blariacumcollege heeft me er direct een baan opgeleverd. Na acht schooljaren kan ik wel zeggen dat ik iedereen ken en ik weet hoe alles werkt. Op mijn nieuwe werkplek is dit totaal anders. Het lijkt net alsof ik vers van de lerarenopleiding af kom en nog alles moet ontdekken. Logisch natuurlijk, maar ik had van te voren niet gedacht dat dit z`n impact zou hebben.
Op dit moment moet ik mijn plek nog zien te vinden op het Grescollege. De namen van de leerlingen en de meeste collega’s ken ik al. Ook de manier van werken in samenhang met de afspraken die gelden op de school begin ik steeds beter te onthouden. Mijn klassenmanagement vraagt in deze fase de meeste aandacht. Ik heb bij deze school de klassen van een collega overgenomen die met pensioen is gegaan. Omdat ik drie maanden heb moeten uitwerken bij het Blariacumcollege hebben sommige klassen een tijd geen economie gehad. Andere klassen zijn overgenomen door een collega. Kortom, voor sommige leerlingen ben ik dit jaar de derde economiedocent. En een nieuwe docent betekent: uitproberen en de grenzen opzoeken. Wat kunnen we bij deze docent wel en niet doen? Wanneer wordt deze docent boos? En hoe kan deze docent ons verder helpen? Ik had nooit gedacht dat dit zoveel energie van mij zou kosten. Waar ik op het Blariacumcollege een bepaalde ‘reputatie’ had opgebouwd, begin ik nu weer helemaal vanaf nul.
Voor mij betekent dit, veel aandacht vestigen op de rollen van de docent. Zodat leerlingen direct in de gaten hebben wat je van hen verwacht, ze weten hoe het er in jouw lessen aan toe gaat en dat je laat zien dat je oog hebt voor elke leerling. Waar ik voorheen bepaalde rollen van de docent op een natuurlijke manier uitvoerde, zonder erbij na te denken, sta ik er nu uitvoeriger bij stil!
In mijn volgende blog zal ik jullie meenemen in mijn ervaringen tot nu toe op het Grescollege en leg ik uit hoe ik expliciet aandacht besteed aan de rollen van de docent tijdens mijn lessen!
Sjoerd Bongaerts is gastblogger en onderwijsadviseur bij impactyou.nl en Docent economie bij het Grescollege. Daarnaast is hij eigenaar van Young Talent Coach; www.youngtalentcoach.com. Hij helpt jongeren de beste te worden in het maken van belangrijke loopbaankeuzes door hun talent te prikkelen.